Wednesday, August 26, 2015

Ajokortti

Joskus pari kuukautta sitten mä kävin tekemässä DMV:ssä (Department of Motor Vehicles) ajoteoriakokeen. Kun se mun edellinen California ajokorttihan ei oo ollu voimassa siit lähtien kun en oo Au pairina enään ollut (kun mun aupair viisumi meni umpeen ni meni ajokorttikin) ja sit koko viime vuonna en voinu mennä tekeen tota teoriakoetta ja uusia koko korttia kun ei mulla viellä ollu kaikkia paperi asioita kunnossa (kuten se Green Card oleskelulupa jne).
Noh mut pääsin siis tekeen sen teoriakokeen sillon joskus pari kk sitten kun sain ton Green cardin.
Nyt se oli erilainen kun viimeks (eli 2012) kun sillon oli paperilapulla 20 kysymystä joista sai 3 olla väärin. Niin nyt se teoriakoe tehtiin uusilla hienoilla tietsikoilla. Siinä oli yli 60 kysymystä ja 3 sai olla taas väärin ja 3 kertaa sai skipata kysymyksen jos ei tiennyt. Mä skippasin 2 eri kysymyksen yli kun en ollu satavarma vastauksesta :P ja yhteensä oli 2 väärin, mut pääsin siis onneks ekalla teoriakokeen läpitte.
Ja teoriakokeen jälkeenhän saa vasta varata ajan siihen ajokokeeseen, ja nyt just ku oli kesälomat koululaisilla ni kaikki ajat oli ihan täynnä paitsi tän vkon maanantaille oli aika 2:15pm. Ton teoriakokeen jälkeen siis saa semmosen "väliaikasen ajokortin" (paperilappusen) missä lukee että saa ajaa "harjoitella" ajamista vaan jonkun sellasen seurassa joka on täysi-ikäinen +21v ja jolla on ajokortti. :D vähän nauratti kyl ku oon koko viime vuodenki ajanu ilman mitään :D suomi ajokortti taskussa haha

Nyt maanantaina sitten mul oli siis aika, ja ekana piti mennä ilmottautuu sisään ja maksaa 7$ koe maksu (se teoriakoe makso muistaakseni 35$ mut se sisälsi myös sen ajokorttiin tulevan valokuvauksen (josta BTW tuli taas ihan kauhee..)) mut joo ei oo kyl hinnoilla pilattu nää maksut tääl..
Mut kyl taas totesin ihan saman ku aina ennenkin kun DMV:ssä asioi, et lähes kaikki ketä siel on töissä on oikeesti niin elämäänsä kyllästyneitä tympeitä tyyppejä, pöh!

No mun piti sit ajaa auto semmoseen jonoon missä on kaikki ketkä on menossa tekeen ajokoetta. Mua ennen ei onneks ollu ku 3 autoo, ja heti perään yhtäkkii tuli 5. Onnex ehin jonoon just ennen niitä.
J ja Emppu sit hyppäs pois kyydistä kun mun edessä oli enään yks auto.

Sit se mun inssi tyyppi tuli. Se oli kiinalainen iso mies, mut oli tosi mukava ja hymyilikin alusta asti :) onneks en saanu ketään myrtsii ukkoo.
Eka sit se kyseli et tietää kaikki vivut ja nappulat autosta ja et mitä niistä tapahtuu ja sit piti näyttää käsimerkeillä kääntyy oikealle ja vasemmalle ja kun pysähtyy.
Sit sen jälkeen se tuli kyytiin ja sano et Jos se ei sano et pitää kääntyä niin sitte mennään suoraa. Sit lähettiin ja ajettiin semmonen 30min lenkki ympäriinsä.
Sit ku tultiin takas DMV ni se inssi sanoi heti että "You passed the test" Jeeeeeee!!!!!! Vain ois kyl ollu kumma jos en ois päässy kun kerran oon jo 3 vuotta tääl ajellu ::D
Ainut mitä se sanoi kritiikkiä, oli et pitäis jättää liikennevaloihin/stop merkkiin pysähtyessä ni pikkasen enemän välii edelliseen, et kuulema pitäis nähdä edellisen auton takarenkaat kokonaan :P no kyl mä mun mielest jätän ihan tarpeeks välii, muutenkaan kehenkään ikinä rusauttanu takaperään :D ja kyl mä tietty motarilla jätän enemän turvavälii, mut jos ollaan pysähdyksissä nii.. :P mut katoin ite siit teoriakirjast niin siin sanotaan et sen takii pitää nähdä takarenkaat edellisestä autosta, et jos se vaikka siihen sammahtaa eikä enää liikahdakaan, niin sillon pitäis pystyy kiertämään se auto ilman et joutuu peruuttamaan.

Mut jeejee, nyt ohi on ja sain käteen paperisen ajokortin ja parin viikon pääst pitäis tulla postissa se uus oikee kortti :) jeejejejejjeje!

Nyt ei ainakaa tarvi pelätä et joutuis vankilaan kortitta ajamisesta! ::D lol

No comments:

Post a Comment